15.05.20, п'ятниця.
Якими б нудними, незрозумілими та нецікавими не здавалися фізичні задачі, але їх розв'язування - робота до деякої міри творча. У збірниках задач однакових немає, є тільки схожі. Вони розташовані в порядку зростання складності, кожна має свою "родзинку". Творчі процеси найменше піддаються алгоритмізації, тому єдиного алгоритму для всіх задач просто немає.
Слово "алгоритм" для характеристики процесу роботи над задачами занадто сильне; є більш підходящі: рекомендації, поради, підказки, ... Один комп'ютер виконає одні й ті самі обчислення безліч разів і не помилиться; записи учня при розв'язуванні задачі два рази підряд будуть відрізнятися. Два комп'ютери виконають один алгоритм однаково, а два учні одну й ту саму задачу розв'язуватимуть трохи по-різному.
Наведемо приблизний найзагальніший алгоритм розв'язування більшості фізичних задач.
Перший крок - аналіз умови, складання плану розв'язування:
а). записати умову задачі коротко (Дано:, ...); з'ясувати, з якого розділу фізики ця задача (оптика, механіка, ...).
б). з'ясувати фізичні характеристики величин, що наводяться в умові (як позначаються, в чому вимірюються, як пов'язані між собою).
в). встановити фізичні закони та формули, які можна використати саме для цієї задачі.
г). скласти план: визначити послідовність застосування законів і формул, обрати прийоми, спрощення, аналогії, гіпотези.
Другий крок: застосувати закони та прийоми, визначені під час аналізу.
Крок третій: математичні дії.
а). перейти за потреби від векторного запису законів до скалярного;
б). з'ясувати, чи відповідає кількість рівнянь кількості невідомих;
в). розв'язати рівняння чи систему в загальному вигляді;
г) перевірити отриману загальну формулу на відповідність одиницям вимірювання.
д) виконати обчислення, за потреби побудувати графіки.
Четвертий крок: перевірити правдоподібність відповіді, дослідити граничні умови.
Наведений алгоритм дуже загальний; для задач з кожного розділу фізики можна скласти трохи інакшу послідовність дій.
Що важливіше - дотримання алгоритму чи отримання результату ? Звісно, результат на першому місці - можна ніколи й не згадувати про алгоритми, а з задачами розправлятися блискуче.
Що робити, коли якусь задачу ніякими відомими способами розв'язати не вдається ? Порада проста: отримати відповідь будь-яким способом або ... придумати новий алгоритм.
Якими б нудними, незрозумілими та нецікавими не здавалися фізичні задачі, але їх розв'язування - робота до деякої міри творча. У збірниках задач однакових немає, є тільки схожі. Вони розташовані в порядку зростання складності, кожна має свою "родзинку". Творчі процеси найменше піддаються алгоритмізації, тому єдиного алгоритму для всіх задач просто немає.
Слово "алгоритм" для характеристики процесу роботи над задачами занадто сильне; є більш підходящі: рекомендації, поради, підказки, ... Один комп'ютер виконає одні й ті самі обчислення безліч разів і не помилиться; записи учня при розв'язуванні задачі два рази підряд будуть відрізнятися. Два комп'ютери виконають один алгоритм однаково, а два учні одну й ту саму задачу розв'язуватимуть трохи по-різному.
Наведемо приблизний найзагальніший алгоритм розв'язування більшості фізичних задач.
Перший крок - аналіз умови, складання плану розв'язування:
а). записати умову задачі коротко (Дано:, ...); з'ясувати, з якого розділу фізики ця задача (оптика, механіка, ...).
б). з'ясувати фізичні характеристики величин, що наводяться в умові (як позначаються, в чому вимірюються, як пов'язані між собою).
в). встановити фізичні закони та формули, які можна використати саме для цієї задачі.
г). скласти план: визначити послідовність застосування законів і формул, обрати прийоми, спрощення, аналогії, гіпотези.
Другий крок: застосувати закони та прийоми, визначені під час аналізу.
Крок третій: математичні дії.
а). перейти за потреби від векторного запису законів до скалярного;
б). з'ясувати, чи відповідає кількість рівнянь кількості невідомих;
в). розв'язати рівняння чи систему в загальному вигляді;
г) перевірити отриману загальну формулу на відповідність одиницям вимірювання.
д) виконати обчислення, за потреби побудувати графіки.
Четвертий крок: перевірити правдоподібність відповіді, дослідити граничні умови.
Наведений алгоритм дуже загальний; для задач з кожного розділу фізики можна скласти трохи інакшу послідовність дій.
Що важливіше - дотримання алгоритму чи отримання результату ? Звісно, результат на першому місці - можна ніколи й не згадувати про алгоритми, а з задачами розправлятися блискуче.
Що робити, коли якусь задачу ніякими відомими способами розв'язати не вдається ? Порада проста: отримати відповідь будь-яким способом або ... придумати новий алгоритм.
Комментариев нет:
Отправить комментарий