02.05.20, субота
Ви думали, що з якісними задачами вже все ? О, ні ! Одних видів їх ще більше десятка, а кількість їхня, мабуть, незліченна. Отож, продовжимо.
А). Задачі-суперечки. Найчастіше вони починаються словами: "Будьте суддею ...".
Приклад такої задачі: "Сташокласники - члени ДЮП (дружини юних пожежників) - обговорюють роль різних властивостей води при гасінні пожеж.
1. Головну роль при гасінні пожежі водою, на мій погляд, відіграє велика питома теплоємність води. Коли ми поливаємо водою гарячі предмети, вода відбирає в них велику кількість теплоти, вони охолоджуються і перестають горіти.
2. А я думаю, що питома теплоємність води відіграє при гасінні пожежі зовсім не головну роль. Хто спостерігав за гасінням великої пожежі, той бачив, що бризки води, потрапляючи на гарячі предмети, швидко випаровуються. Відомо, що на пароутворення 1 кг води потрібно більше 2000 кДж теплоти. При цьому відбувається охолодження як предметів, охоплених полум'ям, так і навколишнього повітря. Кількість теплоти, яку поглинає вода при випаровуванні, набагато більша від кількості теплоти, яку поглинає вода при нагріванні.
3. Ви не повністю ще врахували роль води при гасінні пожежі; важливо також те, що утворена пара води частково обмежує доступ повітря (а, значить, і кисню) в зону горіння.
4. Коли пожежу погасили, місце пожежі ще довго поливають водою. Вона змочує всі предмети, проникає по капілярах всередину, охолоджує залишки горіння і таким чином запобігає виникненню осередків вогню.
5. Ви забуваєте, що гасити водою можна далеко не всі пожежі. На хімічних виробництвах, наприклад, це суворо заборонено, тому що вода може послужити каталізатором і сприяти ще більшому розвовсюдженню вогню.
А яка ваша думка?
Б). Задачі-загадки. Мабуть, це найдревніший вид задач. В усній народній творчості накопичені цілі колекції. Тут наводимо тільки з фізичним змістом. Вони можуть бути про явища природи, прилади, механізми, процеси, ...
Наприклад: "Барвисте коромисло над луками повисло",
"Без тіла, а живе, без язика, а говорить",
"Летить - мовчить, лежить - мовчить, помирає - шумить",
"Над лісом, над пралісом золота діжа сходить".
В). Задачі - ребуси.
Гораціо
О ніч і день! Дива, дива, та й годі!
Гамлет
Нехай дива, та ви їм не дивуйтесь.
Гораціо, на світі більше таємниць,
Ніж вашій вченості хоч би приснилось.
(Уривок з твору В. Шекспіра "Гамлет, принц датський".
Ви думали, що з якісними задачами вже все ? О, ні ! Одних видів їх ще більше десятка, а кількість їхня, мабуть, незліченна. Отож, продовжимо.
А). Задачі-суперечки. Найчастіше вони починаються словами: "Будьте суддею ...".
Приклад такої задачі: "Сташокласники - члени ДЮП (дружини юних пожежників) - обговорюють роль різних властивостей води при гасінні пожеж.
1. Головну роль при гасінні пожежі водою, на мій погляд, відіграє велика питома теплоємність води. Коли ми поливаємо водою гарячі предмети, вода відбирає в них велику кількість теплоти, вони охолоджуються і перестають горіти.
2. А я думаю, що питома теплоємність води відіграє при гасінні пожежі зовсім не головну роль. Хто спостерігав за гасінням великої пожежі, той бачив, що бризки води, потрапляючи на гарячі предмети, швидко випаровуються. Відомо, що на пароутворення 1 кг води потрібно більше 2000 кДж теплоти. При цьому відбувається охолодження як предметів, охоплених полум'ям, так і навколишнього повітря. Кількість теплоти, яку поглинає вода при випаровуванні, набагато більша від кількості теплоти, яку поглинає вода при нагріванні.
3. Ви не повністю ще врахували роль води при гасінні пожежі; важливо також те, що утворена пара води частково обмежує доступ повітря (а, значить, і кисню) в зону горіння.
4. Коли пожежу погасили, місце пожежі ще довго поливають водою. Вона змочує всі предмети, проникає по капілярах всередину, охолоджує залишки горіння і таким чином запобігає виникненню осередків вогню.
5. Ви забуваєте, що гасити водою можна далеко не всі пожежі. На хімічних виробництвах, наприклад, це суворо заборонено, тому що вода може послужити каталізатором і сприяти ще більшому розвовсюдженню вогню.
А яка ваша думка?
Б). Задачі-загадки. Мабуть, це найдревніший вид задач. В усній народній творчості накопичені цілі колекції. Тут наводимо тільки з фізичним змістом. Вони можуть бути про явища природи, прилади, механізми, процеси, ...
Наприклад: "Барвисте коромисло над луками повисло",
"Без тіла, а живе, без язика, а говорить",
"Летить - мовчить, лежить - мовчить, помирає - шумить",
"Над лісом, над пралісом золота діжа сходить".
В). Задачі - ребуси.
Використовувати ребуси в якості загадок або жартів розпочали в XV столітті у Франції. Спочатку ребусом називали особливого роду благанні виступи, що містять пасквілі, якими паяци в Пікардії щорічно потішали народ під час карнавалу. В алегоричній формі комедіанти висміювали вади та слабкості сильних світу цього. Своїм виступам автори дали латинську назву "De rebus quae geruntur", тобто "На злобу дня" (дослівно "про справи, які діються").
Ось приклади:![]() |
| Ребус 1. |
![]() |
| Ребус 2. (За матеріалами сайту http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus&mode=2)
Г). Задачі - шаради.
Шаради - такі загадки, в яких слово-відповідь зашифроване частинами.
Наприклад:
У слові "контакт" - віднімаємо "такт".
У слові "день" - м'який знак.
Від приміщення, де ми вчимося,
Залишимо букву останню.
В іншій назві народу закреслимо першу.
І термін виходить - ***********.
Д). Задачі-кросворди - див. приклади на цьому сайті: кросворд "Теплота" - https://physicsremotely.blogspot.com/p/8.html,
"Магнітне поле" - https://physicsremotely.blogspot.com/p/9.html,
"Вчені, що залишили слід в історії фізики" - https://physicsremotely.blogspot.com/p/10.html.
Один з видів кросвордів - чайнворди; відрізняються від кросвордів тим, що слова-відповіді не перехрещуються, а розташовуються одне за одним, причому остання буква попереднього слова одночасно є першою буквою наступного. За формою розташування це може бути стрічка, коло, спіраль, ...
Е). Задачі-головоломки. Спробуйте "поламати голову" над такою:
На малюнках показано ряд фізичних явищ; кожному відповідає своя розрахункова формула. Кожному явищу на рисунку з буквою треба поставити у відповідність формулу з числом. На перетині рядків і стовпців з правильними відповідями прочитати прізвище відомого вченого.
Є). Задачі-запитання без відповіді (розумні та не дуже). Кажуть, що один не дуже розумний може задати стільки питань, що й десять розумних не відповідять. Помічено, що найбільше запитань задають малі діти, через що їх часто і називають "чомучками". Вміння задавати "каверзні" питання, помічати незвичайне у звичайному - одна з ознак творчого мислення, обдарування, таланту. Ось приклади таких запитань:
"Чому вдень, коли й так видно, Сонце світить, а вночі, коли темно, його немає ?",
"Зміна пір року пояснюється рухом Землі навколо Сонця. Що трапилося б, якби Сонце почало рухатися у протилежний бік ? За зимою б настала осінь, а потім літо ?",
"Що б трапилося, якби раптово зникло тертя ?",
"Чому звичайна вода за нормальних умов кипить саме при 100°С ? Це щоб зручно було рахувати ?",
"Як довго перебувають зірки у погаслому стані ?".
Ж). Задачі-пастки, мабуть, мої улюблені.
"Равлик рухається з швидкістю 5 м/с. Яку відстань він подолає за 3 хв ?" (Бачили десь такого равлика? Прямо кінь).
"Куля гвинтівки має початкову швидкість 800 мм/с і влучає в ціль, розташовану на відстані 400 м. Скільки часу вона летить ?".
"Об поверхню Місяця вдарився метеорит. Через скільки часу звук від удару пошириться на 10 км?"
"Який тиск всередині колеса електровоза, якщо воно має масу 80 кг, а площа опори - 4 см квадратні ?".
З). Думаєте, це все ? Ні; творчість фізиків невичерпна та безмежна.
|



Комментариев нет:
Отправить комментарий